Καταγγέλοντες μεν, νομιμοποιούντες δε!

Δεν ξέρω πόσοι από σας κάνατε τον κόπο να διαβάσετε την απόφαση της πρόσφατης συνόδου κορυφής, την οποία παρουσιάσαμε στα δυο τελευταία κείμενα. Όσοι το κάνατε, πιθανόν να είχατε την ίδια με μένα απορία: γιατί ανάμεσα στα άλλα που αποφάσισαν οι συν-εταίροι μας, χώθηκε και μια προτασούλα, που δείχνει κάπως ξεκάρφωτη και άσχετη με τα υπόλοιπα. Συγκεκριμένα, ανάμεσα στα μέτρα που η κυβέρνηση    όφειλε να πάρει "χωρίς χρονοτριβή" (αυτά που ψηφίστηκαν χτες στην βουλή, δηλαδή) είναι και "η διασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ" (σελίδα 2 της απόφασης).
Στην ανάλυση που επιχείρησα κατά το προηγούμενο διήμερο, δεν ασχολήθηκα καθόλου με τούτη την προτασούλα, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν την κατάλαβα. Υπέθεσα ότι είχε να κάνει με τα διάφορα μαγειρέματα που έκαναν οι προ μνημονίων κυβερνήσεις προκειμένου να δείχνουν μικρότερα (ή και μεγαλύτερα, αν χρειαζόταν) χρέη και ελλείμματα. Ώσπου χτες μου λύθηκε η απορία, μόλις είδα κάτι στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου που ψήφισε η βουλή. Πάμε στην σελίδα 24, να το δείτε και σεις, προσέχοντας τις φράσεις που υπογραμμίζω:

 24. Η παράγραφος 4 του άρθρου 20 του Ν. 3832/2010, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 17 του άρθρου 323 Ν.4072/2012, αντικαθίσταται ως εξής: 
"Συνιστάται στην κεντρική υπηρεσία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.  μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου, στην οποία προσλαμβάνεται με πάγια αντιμισθία Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω. Καθήκοντα του Νομικού Συμβούλου είναι η παροχή στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. νομικών συμβουλών και γνωμοδοτήσεων και γενικά κάθε είδους νομικών υπηρεσιών σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, συμπεριλαμβανομένης της εξώδικης ή δικαστικής εκπροσώπησής της μετά από ανάθεση από τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ. σύμφωνα με το άρθρο 14 του παρόντος. Ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προσλαμβάνεται με απόφαση του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ύστερα από προκήρυξη, στην οποία ορίζονται τα κριτήρια, τα προσόντα και οι όροι αμοιβής και συνεργασίας. Η διαδικασία της πρόσληψης δικηγόρων της παραγράφου 2 του άρθρου 43 Ν.4194/2013  δεν  εφαρμόζεται για το Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ."
- Η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παραγράφου 17 του άρθρου 323 του Ν.4072/2012.

Δεν καταλάβατε, ε; Για δείτε και κάτι άλλο λίγο παρακάτω κι ύστερα σας εξηγώ:

Δαπάνες για (α) παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο διενέργειας της απογραφής πληθυσμού-κατοικιών του έτους 2011 και (β) για αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες και εκκαθαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αμέσως μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μπερδεμένα πράγματα αλλά τόσο απλά... Ακούστε, λοιπόν, μια ιστοριούλα και θα καταλάβετε:

Τον Νοέμβριο του 2013, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Ανδρέας Γεωργίου μεθοδεύει την πρόσληψη του Μιχάλη Βαρώτσου ως νομικού συμβούλου τής Αρχής. Ο Βαρώτσος προσφέρει ήδη υπηρεσίες ως ελεύθερος επαγγελματίας (με αποδείξεις παροχής υπηρεσιών) αλλά ο Γεωργίου θέλει να τον κάνει μόνιμο. Έτσι, στις 20/11/2013 η ΕΛΣΤΑΤ προκηρύσσει διαγωνισμό για πρόσληψη νομικού συμβούλου, ο οποίος θα έπρεπε να διαθέτει τα προσόντα που -εντελώς συμπτωματικά- διέθετε ακριβώς ο Μιχάλης Βαρώτσος.

Αν μέχρις εδώ βλέπετε κάτι που υποψιάζεστε πως αποτελεί πάγια τακτική στο δημόσιο, η προκήρυξη περιλαμβάνει και κάτι πρωτοποριακό: "η επιλογή του δικηγόρου που θα προσληφθεί μεταξύ των υποψηφίων θα γίνει από τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος θα εξετάσει τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των υποψηφίων σύμφωνα με την παρούσα προκήρυξη και θα τους καλέσει σε ατομική συνέντευξη προκειμένου να καταλήξει στην απόφασή του". Δηλαδή, ο Γεωργίου θα μάζευε τις αιτήσεις και θα αποφάσιζε μόνος του ποιον θα προσλάμβανε η Αρχή!

Το κακό είναι ότι  η συγκεκριμένη παράγραφος της προκήρυξης παραβίασε τον Ν.4194/2013, ο οποίος ορίζει ότι η επιλογή υποψηφίων γίνεται από πενταμελή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν ένας αντιπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τρεις δικηγόροι που ορίζονται από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο (εδώ της Αθήνας) και ένας εκπρόσωπος του ενδιαφερόμενου φορέα (εδώ της ΕΛΣΤΑΤ). Έτσι, ο Βαρώτσος μπορεί να προσλήφθηκε τελικά αλλά, όταν ήρθε η ώρα να πληρωθεί, το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπίστωσε την παρανομία και απέρριψε το χρηματικό ένταλμα για την πληρωμή του!

Τρεις φορές προσπάθησε ο Γεωργίου να πληρώσει τον Βαρώτσο, τρεις φορές απορρίφθηκε το ένταλμα από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τελικά, με απόφασή του που εκδόθηκε στις 30/6/2014 το Κλιμάκιο Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε τον Μιχάλη Βαρώτσο ως δικηγόρο επί αντιμισθία και όχι ως νομικό σύμβουλο, χαρακτήρισε άκυρη την πρόσληψή του και έκρινε πως το χρηματικό ένταλμα πληρωμής τής ΕΛΣΤΑΤ δεν πρέπει να θεωρηθεί.

Τότε, ο Γεωργίου έβαλε μπρος τα μεγάλα μέσα. Στα τέλη του 2014, ζήτησε από την Κομμισσιόν να περιληφθεί στις διατάξεις για τον νέο Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος μια ρύθμιση για το σχετικό θέμα, ώστε να τακτοποιηθεί το θέμα. Οι φίλοι του στις Βρυξέλλες δεν του χάλασαν το χατήρι. Έτσι, τον περασμένο Απρίλιο οι "θεσμοί" ενημέρωσαν σχετικά το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων και παρέδωσαν έτοιμο στον πρόεδρό του Γιώργο Χουλιαράκη τον Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων, τον οποίο ψήφισε χτες η βουλή.

Παρενθεσούλα. Θεωρώ πώς οι αναγνώστες αυτού του ιστολογίου είναι αρκετά ευφυείς ώστε να έχουν ήδη προσέξει την αναδρομική ισχύ τής επίμαχης διάταξης, προκειμένου να απαλλαγούν οριστικά και αμετάκλητα από κάθε μπλέξιμο ο Ανδρέας Γεωργίου και ο Μιχάλης Βαρώτσος. Να σημειώσουμε ότι η θητεία τού Γεωργίου άρχισε στις 29 Ιουνίου 2010 και θα λήξει στις 2 Αυγούστου, έχοντας περάσει από κυβερνήσεις Παπανδρέου, Παπαδήμου, Σαμαρά και Τσίπρα, αν και οι Βρυξέλλες έχουν εκφράσει την επιθυμία τους για παράτασή της. Κλείνουμε την παρενθεσούλα.

22/10/2014: Ο Ανδρέας Γεωργίου καταθέτει σε επιτροπή της βουλής

Για το τέλος, σας φύλαξα το καλύτερο. Αν αναρωτιέστε πού διάβολο πήγα και τα ανακάλυψα όλα τούτα, σας πληροφορώ ότι την σχετική αποκάλυψη την είχε κάνει η εφημερίδα Αυγή την Κυριακή 9/11/2014! Το άρθρο τής Αυγής είχε τίτλο "Ο Ανδ. Γεωργίου προσέλαβε παράνομα δικηγόρο στην ΕΛΣΤΑΤ" ενώ ενδιάμεσα ήταν διακοσμημένο με υπότιτλους, όπως "Αποφασίζει προσλήψεις μόνος του!" και "Ούτε σε ατομική επιχείρηση αυτές οι διαδικασίες". Ε, αφού είχα την αρχική καταγγελία, από κει και πέρα το ψάξιμο είναι πανεύκολο.

Αν ρωτάτε πώς γίνεται και χτες ο ΣυΡιζΑ θεσμοθέτησε την νομιμοποίηση των ατασθαλιών τις οποίες προεκλογικά είχε καταγγείλει η εφημερίδα του, λυπάμαι αλλά δεν είμαι σε θέση να σας δώσω ικανοποιητική απάντηση. Περιμένω με ενδιαφέρον το κυριακάτικο φύλλο τής Αυγής για να διαβάσω την συνέχεια αυτής της ιστοριούλας με τα σχετικά σχόλια και θα σας ενημερώσω σχετικά (*).


(*) Ως γνωστόν, το ιστολόγιο διακρίνεται για το χιούμορ του. Επειδή, όμως, διακρίνεται και για την κοφτερή ματιά του, παρατηρώντας τις δυο φωτογραφίες διαπιστώνει ότι μέσα σε τέσσερα χρόνια μπορεί τα μαλλιά τού πρόεδρου να άσπρισαν και τα κιλά του να αβγάτισαν αλλά η γραβάτα του παρέμεινε σταθερή κι ακλόνητη στην θέση της.
Πηγή
==================

Οποιος αφήσει ελευθερο τον Γεωργίου πρεπει να πάει Ισοβια Προαπαιτούμενο η απαλλαγή Γεωργίου για έκνομες ενέργειες

Πλήρη νομική κάλυψη έδωσε η Βουλή στον επικεφαλής της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής με αναδρομική διάταξη που τακτοποιεί το θέμα της παράνομης πρόσληψης δικηγόρου στην ΕΛΣΤΑΤ το 2013, για το οποίο ο Ανδρέας Γεωργίου είχε ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Μετά από επιμονή των θεσμών ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Γιώργος Χουλιαράκης συμπεριέλαβε στις διατάξεις για τον Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος που ψηφίσθηκε χθες από την Βουλή, ειδική διάταξη που προβλέπει πως «δαπάνες για  αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛΣΤΑΤ, που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες και εκκαθαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αμέσως μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Η σχετική διάταξη ουσιαστικά απαλλάσσει των ευθυνών του τον κ. Γεωργίου για έκνομες ενέργειες που εντοπίσθηκαν και καταδείχθηκαν από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σημειώνεται πως η θητεία του κ. Γεωργίου λήγει στις 2 Αυγούστου.
Το ιστορικό της υπόθεσης
Η υπόθεση για την οποία ελεγχόταν ο επικεφαλής της Στατιστικής Αρχής αφορούσε στη διαδικασία πρόσληψης δικηγόρου στην ΕΛΣΤΑΤ. Το Νοέμβριο του 2013 ο κ. Γεωργίου αποφάσισε να προσλάβει στην ΕΛΣΤΑΤ δικηγόρο που παρείχε ήδη νομικές υπηρεσίες στην Αρχή και πληρωνόταν με δελτίο παροχής.
Έτσι, προκήρυξε διαγωνισμό όπου ζητούσε ο υποψήφιος να έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Δημόσιο Δίκαιο ή εμπειρία και εργασία στις ανεξάρτητες αρχές ή σε ΝΠΔΔ. Η ίδια προκήρυξη ανέφερε πως η επιλογή μεταξύ των υποψηφίων θα γίνει από τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος «θα εξετάσει τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των υποψηφίων σύμφωνα με την παρούσα προκήρυξη και θα τους καλέσει σε ατομική συνέντευξη προκειμένου να καταλήξει στην απόφασή του».
Η εν λόγω προκήρυξη, λόγω του αδιαφανούς της διαδικασίας, παραβίασε το Ν. 4194/2013 που ορίζει ότι η επιλογή υποψηφίων γίνεται από πενταμελή επιτροπή στην οποία συμμετέχουν α) αντιπρόσωπος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, β) Τρεις δικηγόροι που ορίζονται από τον οικείο Δικηγορικό Σύλλογο (εν προκειμένω της Αθήνας) και γ) εκπρόσωπος του ενδιαφερόμενου φορέα (εν προκειμένω της ΕΛΣΤΑΤ).
Διαπιστώνοντας ότι δεν τηρήθηκε ο νόμος, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε τρεις φορές το χρηματικό ένταλμα για την πληρωμή του δικηγόρου από την ΕΛΣΤΑΤ, κρίνοντας πως για την πρόσληψη του φερομένου ως δικαιούχου του εντάλματος δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία, ενώ έκρινε πως πρόκειται κατ’ ουσία για πρόσληψη δικηγόρου με πάγια αντιμισθία, και όχι νομικού συμβούλου.
Τον Ιούνιο του 2014, προ έτους, το Κλιμάκιο Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του Ελεγκτικού Συνεδρίου χαρακτήρισε άκυρη την πρόσληψη του δικηγόρου και έκρινε πως το χρηματικό ένταλμα πληρωμής της ΕΛΣΤΑΤ δεν πρέπει να θεωρηθεί.
«Η κολυμβήθρα του Σιλωάμ»
Ο κ. Γεωργίου μη θέλοντας να επικρέμαται η παρανομία του, φέρεται να ζήτησε στα τέλη του 2014 από τους θεσμούς να περιληφθεί στις διατάξεις για τον νέο Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος και ρύθμιση για το σχετικό θέμα, ώστε να τακτοποιηθεί η «εκκρεμότητα».
ADVERTISEMENT
Ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Γιώργος Χουλιαράκης και οι συνεργάτες τους ενημερώθηκαν για το σχετικό αίτημα μόλις τον προηγούμενο Απρίλιο κατά τις εργασίες του Brussels Group. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες αιφνιδιάσθηκαν διότι η τρόικα τους παρέδωσε έτοιμες και γραμμένες τις διατάξεις για τον Κανονισμό Στατιστικών Υποχρεώσεων, οι οποίες περιελάμβαναν και την επίμαχη διάταξη που ψήφισε χθες η Βουλή.
Για το θέμα του δικηγόρου της ΕΛΣΤΑΤ ενήμερος ήταν και ο γενικός γραμματέας της κυβέρνησης Σπύρος Σαγιάς ο οποίος συντόνισε την κατάρτιση του νομοσχεδίου που ψήφισε χθες η Βουλή. Πληροφορίες αναφέρουν πως παρά τις αντιρρήσεις που διατύπωσε τελικά απεδέχθη την συμπερίληψη των διατάξεων στο νομοσχέδιο, που καθιστούν αναδρομικά σύννομες τις ενέργειες του κ. Γεωργίου. 
Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής
Στο θέμα τοποθετήθηκε και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής κατά την εξέταση του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα με επικριτικό μάλιστα τρόπο, ειδικά ως προς την αναδρομική «τακτοποίηση» του θέματος.
«Ο νομοθέτης δεν κωλύεται, κατ’ αρχήν, να προσδώσει στον νόμο αναδρομική ισχύ, οπωσδήποτε, όμως, υπό προϋποθέσεις», σημειώνει  η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής και προσθέτει τα εξής:
  • Έχει κριθεί ότι ο κοινός νομοθέτης δεν κωλύεται μεν, κατ’ αρχήν, να μεταβάλει, ακόμη και αναδρομικά, τις κείμενες ουσιαστικές ρυθμίσεις του νόμου, αρκεί η επέμβασή του αυτή να μην αποτελεί ευθεία κύρωση της διοικητικής πράξης της οποίας η νομιμότητα είναι εκκρεμής ενώπιον των δικαστηρίων, να μην προσβάλει το δεδικασμένο ή την αρχή της μη αναδρομικότητας των διατάξεων που επιβάλλουν κυρώσεις, να αιτιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος και να μην προσβάλλει την αρχή της αναλογικότητας.
  • Από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου συνάγεται ότι «δεν απαγορεύεται γενικώς η θέσπιση αναδρομικών κανόνων δικαίου, όμως, είναι αντίθετες προς αυτήν νομοθετικές ρυθμίσεις μη υπαγορευόμενες από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, οι οποίες θεσπίζονται με αναδρομική ισχύ, ρυθμίζουν θέμα για το οποίο υφίσταται εκκρεμής δίκη με διάδικο το Δημόσιο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και με τη θέσπισή τους η έκβαση της δίκης αποβαίνει υπέρ του Δημοσίου ή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου».
  • Η επιλογή του χρόνου αναδρομής εναπόκειται, κατ’ αρχήν, στον νομοθέτη, η ρύθμιση όμως κατά τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας πρέπει να είναι γενική και αντικειμενική.
Θανάσης Κουκάκης
Σχόλιο Α.Α.: Αυτά, για όσους πιστεύουν ότι μέσω μνημονίων θα καταπολεμηθεί η διαφθορά!
Πηγή: http://anemosantistasis.blogspot.com/2015/07/blog-post_728.html#ixzz3g99yXXvu
Πηγή

 

 

Σχόλια