Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Citi: Με τα νέα μέτρα το ελληνικό χρέος αυξάνεται δεν μειώνεται

Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα που προσέφερε το Eurogroup στην Ελλάδα, όχι μόνο είναι ελάχιστα, αλλά στην πραγματικότητα αυξάνουν το ελληνικό χρέος στα επόμενα 10 χρόνια, επισημαίνει σε νέο έκτακτο report της η Citi με τίτλο "Νέα ελάφρυνση του ελληνικού χρέους; Μιλάτε σοβαρά;".
Παράλληλα τονίζει ότι η διατήρηση του 3,5% για τα πρωτογενή πλεoνάσματα το 2018 και μετά σημαίνει περαιτέρω λιτότητα για πολλά χρόνια. Ο συνδυασμός αυτών των δύο ζητημάτων θα αποδυναμώσουν περαιτέρω την στήριξη προς στην κυβέρνηση Τσίπρα και αυτό θα προσθέσει την Ελλάδα στη λίστα των πολιτικών κινδύνων της Ε.Ε το 2017.
Όπως σημειώνει η Citi, το Eurogroup συμφώνησε μια σειρά μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικούς χρέους για τους επόμενους 12-18 μήνες ("βραχυπρόθεσμα"), τα οποία εκτιμάται ότι θα μειώσουν τον λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ κατά περίπου 20%  και τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες (GFN) κατά περίπου 5% έως το 2060.  Όπως επισημαίνει η Citi, πρέπει να τονιστεί ότι αυτά είναι τα ίδια μέτρα που είχαν συμφωνηθεί πολιτικά τον Μάιο.
Βασισμένο σε ένα σχέδιο του ESM, το μεγαλύτερο μέρος της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους (περίπου 14% του ΑΕΠ) θα προέλθει από την ανταλλαγή τίτλων κυμαινόμενου επιτοκίου του EFSF / ESM που έχουν εκδοθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, με τίτλους  σταθερού επιτοκίου και παράταση λήξης τους κατά περίπου 4 χρόνια (στα 32,5 χρόνια). Άλλα μέτρα περιλαμβάνουν τροποποιήσεις των στρατηγικών χρηματοδότησης του ESM / EFSF. Το κόστος όλων αυτών των ενεργειών θα βαρύνει την Ελλάδα, όπως δήλωσε ο ESM
Αυξάνεται και δεν μειώνεται το χρέος τα επόμενα 10 χρόνια
Ως αποτέλεσμα, αυτά τα μέτρα στην πραγματικότητα θα αυξήσουν (ελαφρώς) το δημόσιο χρέος και τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας στα επόμενα 10 χρόνια περίπου, και θα αρχίσουν να παράγουν οφέλη μόνο μόνο από το 2030. Οι μόνη καθαρή ζημιά για τους πιστωτές προέρχεται από την παραίτηση του περιθωρίου επιτοκίου του 2% στα δάνεια των 11,3 δισ. ευρώ το 2017, δηλαδή περίπου 220 εκατ. ευρώ.
Όπως τονίζει η Citi, το βασικό σενάριο του ΔΝΤ βλέπει ότι η αναλογία χρέους / ΑΕΠ θα αυξηθεί στο 250% έως το 2060. Έτσι, η μείωση 20% είναι απίθανο να κάνει μεγάλη διαφορά στη βιωσιμότητα του χρέους. Οι πιστωτές δεν έκαναν καμία περαιτέρω δέσμευση για την αναδιάρθρωση του μεσοπρόθεσμου χρέους, ουσιαστικά κλείνοντας τις διαπραγματεύσεις ελάφρυνσης έως και μετά τις γερμανικές εκλογές (φθινόπωρο 2017) και, ενδεχομένως, μέχρι τα μέσα του 2018, όταν τελειώνει το τρίτο πρόγραμμα.
Τέλος, υπογραμμίζει, αυτή η τελευταία μείωση του χρέους είναι ελάχιστη σε σύγκριση με αυτή του 2011 και του 2012 γύρους, με επιμήκυνση της περιόδου λήξης κατά πολλά έτη, μειώσεις των επιτοκίων και περιόδους χάριτος σχετικά με τις πληρωμές τόκων.
Περισσότερη λιτότητα από το 2018 και μετά
Επιπλέον, όπως σημειώνει η Citi, πολλά θέματα έμειναν άλυτα. (1) Η δεύτερη αξιολόγηση συνεχίζεται και πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά, όποτε πιθανώς να καθυστερήσει για το 2017. Μια μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας που απαιτείται για να κλείσει, είναι εξαιρετικά δύσκολη για την ελληνική κυβέρνηση.
(2) Επιβεβαιώθηκαν εκ νέου οι στόχοι για το πλεόνασμα στο 3,5% το 2018 αλλά και για αργότερα, και αυτό κατά την Citi δεν είναι ούτε οικονομικά αλλά ούτε και πολιτικά βιώσιμο στα μάτια του ΔΝΤ, της Τράπεζα της Ελλάδα και, ενδεχομένως, της Κομισιόν. Αυτό απαιτεί περισσότερη λιτότητα από την Αθήνα από το 2018 και μετά, με την κυβέρνηση να έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν είναι έτοιμη να εφαρμόσει
(3) Παραμένει αβέβαιο αν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει στο τρίτο πακέτο διάσωσης – που αποτελεί προϋπόθεση για να συνεχίσει η Γερμανία να δανείζει στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα στη λίστα των πολιτικών κινδύνων της Ε.Ε το 2017.
Όλες αυτές οι αποφάσεις είναι αλληλένδετες και επηρεάζουν τη δυνατότητα ένταξης των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και την ενδεχόμενη επιστροφή τις Ελλάδας στις αγορά. Φαίνεται ότι δεν υπάρχει επείγουσα ανάγκη από τους πιστωτές να κάνουν οποιαδήποτε νέα παραχώρηση προς την Ελλάδα. Το ΔΝΤ έχει κατά το παρελθόν υποχωρήσει στις διαπραγματεύσεις, και η Citi δεν περιμένει κάτι διαφορετικό αυτή τη φορά.
Αλλά χωρίς την συμμετοχή του ΔΝΤ και χωρίς μία θετική ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους, τα ελληνικά ομόλογα είναι απίθανο να ενταχθούν στο QE. Επίσης, οι πολύ λίγες παραχωρήσεις για την ελάφρυνση του χρέους και τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους πιθανότατα θα γονατίσουν περαιτέρω την στήριξη για την κυβέρνηση Τσίπρα και αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να προσθέσει την Ελλάδα στη λίστα των πολιτικών κινδύνων της Ε.Ε το 2017.
Ελευθερία Κούρταλη
-----------------

Απομείωση χρέους, κι άλλα παραμύθια της Χαλιμάς


Του Άγη Βερούτη
Το θέμα της απομείωσης του Ελληνικού Χρέους έχει αποτελέσει την αιχμή του δόρατος τόσο στην προεκλογική ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και τον βασικό στόχο στην μεταγενέστερη σχεδόν διετή "διαπραγμάτευση” που καταμαρτυρούν τα στελέχη του, κυβερνητικά και μη.
Αυτό που παρουσιάζεται ως η πολυπόθητη απομείωση του χρέους κατά 20%, της επικαιρότητας των τελευταίων ημερών, στην πραγματικότητα είναι καπνός και καθρέφτες!
Στην συνέντευξη τύπου της 5ης Δεκεμβρίου 2016, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ESM κ. Ρέγκλινγκ αναφέρει ξεκάθαρα πως τα μέτρα ελάφρυνσης που προτείνονται ΙΣΩΣ δώσουν ελάφρυνση της τάξεως του 20% στο χρέος ως το 2060, αλλά αυτά θα προκύψουν κυρίως τις δεκαετίες του 2030 και του 2040, όπου ήταν μαζεμένες αρκετές αποπληρωμές κεφαλαίου, οι οποίες θα μετακυλήσουν ως 4 χρόνια πιο μετά.
Η άμεση ελάφρυνση των 220 εκατ. ευρώ για μια χρονιά, το 2017, προκύπτει κυρίως από τη μείωση του περιθωρίου κέρδους των δανειστών μας κατά 200 μονάδες βάσης, ή 2% στο επιτόκιο με το οποίο μας δανείζουν. Για ένα χρόνο! Υπόψιν πως 220 εκατ. ευρώ ξοδεύουμε ως κράτος για την πληρωμή συντάξεων ΣΕ 2 ΗΜΕΡΕΣ και 20 ώρες!
Η κοροϊδία περί μείωσης συνεχίζει στην περιγραφή του πως θα δουλέψουν τα περίφημα swaps, δηλαδή μετατροπή ενός είδους δανεισμού (μεταβλητό επιτόκιο) σε άλλο (σταθερό επιτόκιο), οπού ουσιαστικά λέγει πως αρχικά αυτή η μετατροπή θα επιβαρύνει (!) την ήδη πολύπαθη ελληνική κοινωνία με πρόσθετα μέτρα λιτότητας, ενώ για αυτά τα πρόσθετα μαρτύρια θα ωφεληθεί η χώρα ΙΣΩΣ με "μειωμένο ρίσκο μελλοντικής αύξησης των επιτοκίων” κάποια στιγμή στο μακρινό μέλλον όταν η Ευρωζώνη θα έχει λύσει τα προβλήματά της και λόγω ραγδαίας ανάπτυξης ΙΣΩΣ αυξήσει τα επιτόκια, αν η σημερινή κυβέρνηση δεν μας έχει ήδη βγάλει από αυτήν!
  • Απομείωση κουραφέξαλα δηλαδή, όπως επισημαίνει και η Citi στην έκθεσή της, όπου εξηγεί με ξεκάθαρο τρόπο πως το Ελληνικό Χρέος ως το 2060 με τις παρούσες παραδοχές, ο λόγος χρέους/ΑΕΠ θα έχει αυξηθεί στο 250%!!!
Ούτε λίγο ούτε πολύ, η Citi λέγει στην ανάλυσή της πως ελάχιστες υποχωρήσεις έχουν γίνει προς την Ελληνική πλευρά, και πολλά ζητήματα παραμένουν άλυτα (ι) Η 2η αξιολόγηση συνεχίζεται ενώ δεν είναι ξεκάθαρο τί απομένει να γίνει, και τι να αναβάλλεται για το 2017. Η εργασιακή μεταρρύθμιση παραμένει το ζητούμενο για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ενώ η κυβέρνηση δυσκολεύεται να την περάσει. (ιι) Για το διάστημα από το 2018 και μετά, η δημοσιονομική πολιτική πρωτογενών πλεονασμάτων του 3,5% του ΑΕΠ επιβεβαιώθηκε ξανά (την έχει αποδεχθεί και συνυπογράψει η κυβέρνηση από τον περασμένο Μάιο), η οποία όμως είναι ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΗ κατά την γνώμη της Citi και κατά την άποψη του ΔΝΤ και της Τραπέζης της Ελλάδος, και πιθανότατα και της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν). Αυτό απαιτεί μια πολιτική μεγαλύτερης λιτότητας από την Αθήνα ως το 2018 και μετά, μια πολιτική την οποίαν η κυβέρνηση έχει τονίσει επανειλημμένως πως είναι απρόθυμη να ακολουθήσει, (ιιι) Παραμένει αβέβαιο το αν το ΔΝΤ θα συμμετάσχει στο τρίτο πακέτο διάσωσης - μια προϋπόθεση που θέτει η Γερμανία (γεγονός που πιστοποιήθηκε σήμερα στο Γερμανικό κοινοβούλιο από τους βουλευτές των Χριστιανοδημοκρατών (CDU) και Χριστιανοκοινονιστών (CSU)  ώστε να συνεχίζει να δανείζει την Ελλάδα.
Η Citi προσθέτει πως για τα επόμενα 10 χρόνια το Ελληνικό Χρέος ΘΑ ΑΥΞΗΘΕΙ λόγω των προτεινόμενων μέτρων, αντί να μειωθεί, ενώ μεγάλη πιθανότητα υπάρχει για πολιτική αστάθεια ως επακόλουθο της ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΛΙΤΟΤΗΤΟΣ που είναι απαραίτητη για να υλοποιηθεί το σχέδιο αυτό της "Απομείωσης Χρέους”.
Με λίγα λόγια, οι ίδιοι οι ξένοι κράζουν το σχέδιο απομείωσης χρέους που προτείνουν, και αμφιβάλλουν για την αποτελεσματικότητα ή την ωφέλειά του!
Μάλλον δε πιστεύουν πως αυτή η εξέλιξη θα αυξήσει τον κίνδυνο δημιουργίας πολιτικής αστάθειας στην Ελλάδα, τόσο ώστε να την κατατάξουν στις χώρες που αποτελούν πολιτικό κίνδυνο για την ΕΕ το 2017!
Από παραμύθια της Χαλιμάς και άσφαιρες υποσχέσεις εμείς οι Έλληνες έχουμε χορτάσει στα χρόνια της κρίσης.
Όμως το να μπαίνει στην διαδικασία μια κυβέρνηση να στρεβλώσει την πραγματικότητα, και να παρουσιάσει ένα σχέδιο επιδείνωσης του συνολικού χρέους της χώρας ως σχέδιο βελτίωσης, ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζεται ανήθικα να δεσμεύσει με νόμο τις κυβερνήσεις των επόμενων ΔΕΚΑ ΕΤΩΝ σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ.
Πρωτογενή πλεονάσματα μιζέριας και οικονομικής καταστροφής για την παραγωγική οικονομία.
Πρωτογενή πλεονάσματα που θα εκτοξεύσουν τους φόρους στην στρατόσφαιρα, θα εκτινάξουν τους ανέργους σε πλειοψηφική ομάδα του πληθυσμού μας μετά από 10 χρόνια στο 3,5%.
Φτάνουν τα παραμύθια της Χαλιμάς!
  • -Το χρέος δεν θα απομειωθεί με κουρέματα από τους εταίρους! Είναι ξεκάθαρο!
  • -Τους δανειστές δεν τους ενδιαφέρει ποτέ το μέγεθος του δανεισμού αλλά η εξυπηρέτηση του.
  • -Ο λόγος χρέους/ΑΕΠ μπορεί να μειωθεί μόνον αν μεγαλώσουμε τον παρονομαστή του κλάσματος: το ΑΕΠ!
  • -Το ΑΕΠ αυξάνεται με αναπτυξιακά μέτρα και όχι με φόρους, όπως άλλωστε πιστεύει ο ταλαντούχος κ. Παπαδημητρίου, ο Υπουργός Ανάπτυξης της κομμουνιστικής κυβέρνησης της δύσμοιρης χώρας μας, που είπε πως η υπερφορολόγηση δεν επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων! (ήμαρτον, Κύριε) (blogger: ...καθηγητάρα ο άνθρωπος! "Λέμε καμιά μαλακία εμείς οι καθηγητές για να περνάει η ώρα")
Αυτό που δεν μας εξηγεί ο κ. Παπαδημητρίου είναι σε ποιο σύμπαν τα εννοεί αυτά;
Ή τέλος πάντως, σε ποιο παραμύθι της Χαλιμάς;
-----------------
Το ΔΝΤ ξεμπροστιάζει Ευρωπαίους αλλά και Αθήνα: Δεν είμαστε εμείς που θέλουμε τη λιτότητα 
 
κυβέρνησηΕυρωπαίοιπρωτογενή πλεονάσματα Ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του ΔΝΤ, Τζέρυ Ράις. Φωτογραφία: Δημήτρης ΜανήςΟ Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του ΔΝΤ, Τζέρυ Ράις. Φωτογραφία: Δημήτρης Μανής December 8, 2016 274 SHARES Share to Facebook FacebookShare to Twitter TwitterShare to Google+ Google+Share to LinkedIn LinkedIn Ούτε λιτότητα επιθυμεί, ούτε πλεονάσματα της τάξης του 3,5% υποστηρίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, δήλωσε ο εκπρόσωπος του Τζέρι Ράις, ο οποίος απέρριψε ότι υπάρχουν διαφωνίες στο ΔΝΤ αναφορικά με το Ελληνικό Πρόγραμμα και τους σχεδιασμούς για την Ελλάδα. Ουσιαστικά το Ταμείο πιστεύει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5% δεν είναι ρεαλιστικό και αποτελεί συνταγή για περαιτέρω λιτότητα. Με αυτά τα δεδομένα είναι φανερό ότι το ΔΝΤ επιρρίπτει τις ευθύνες για τη λιτότητα στους Ευρωπαίους και στην ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα με πηγές της ιστοσελίδας μας στο Ταμείο είναι εκνευρισμένοι αλλά και θυμωμένοι με τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων. Και ενημερώνουν σε όλους τους τόνους ότι η επιμονή στο 3,5% θα οδηγήσει σε μέτρα. Είναι σημαντική της διάστασης απόψεων μεταξύ του ΔΝΤ και των Ευρωπαίων η δήλωση του κ. Ράις ότι η απόφαση του Eurogroup «δεν αρκεί για να καταστήσει το χρέος βιώσιμο σε βάθος χρόνου». Απαντώντας σε ερώτηση της ανταποκρίτριας της ΕΡΤ Λένας Αργύρη για τις συζητήσεις μεταξύ των δανειστών και των ελληνικών αρχών αναφορικά με τα πρωτογενή πλεονάσματα, ο κ. Ράις έδωσε μακροσκελή απάντηση και υπογράμμισε ότι «οι πολιτικές που εμπεριέχονται στο πρόγραμμα του ESM είναι συμβατές μόνον με πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ». Είναι χαρακτηριστικό ότι επανέλαβε με επιμονή για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι ο στόχος του 3,5% δεν είναι επιλογή του Ταμείου. Θέλουμε, είπε, πρόγραμμα που να βασίζεται σε πλεονάσματα 1,5% του ΑΕΠ και τόνισε πως μόνο ο στόχος αυτός είναι ρεαλιστικός. Δεν ζητάμε λιτότητα, επανέλαβε. Ο κ. Ράις ανακοίνωσε ότι το Ταμείο θα δώσει στη δημοσιότητα την έκθεση για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους (DSA) ως «κομμάτι» της έκθεσης για το άρθρο 4, που θα συζητηθεί εκτός απροόπτου από το Δ.Σ. τον Ιανουάριο. Διευκρινίζεται ότι εάν το ζητήσει η κ. Λαγκάρντ, η έκθεση θα συζητηθεί και πιο νωρίς. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καθορισμένη ημερομηνία, ανέφερε ο εκπρόσωπος. Η έκθεση δεν θα έχει μεγάλες διαφορές από την προηγούμενη, αλλά σύμφωνα με τον εκπρόσωπο θα στηριχθεί στα ευρήματα που θα προκύψουν από τις αποφάσεις για την ελάφρυνση του χρέους και το ύψος των πλεονασμάτων και της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον κ. Ράις «εφόσον οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι συμφωνήσουν σε ένα στόχο 3,5% τότε θα πρέπει να συνοδεύεται από αξιόπιστα μέτρα». Υπογράμμισε με έμφαση ότι για να λάβει μέρος το Ταμείο χρηματοδοτικά στο ελληνικό πρόγραμμα «θα πρέπει να διασφαλίσει πως αυτό βασίζεται σε αξιόπιστους στόχους και πολιτικές». Σε ερώτηση του ανταποκριτή του Mega Μιχάλη Ιγνατίου για τις διαφωνίες μεταξύ των θεσμών και αν αυτές θα οδηγήσουν σε αποχώρηση του ΔΝΤ ο εκπρόσωπος του Ταμείου είπε ότι «σε κάθε πρόγραμμα υπάρχουν διαπραγματεύσεις και οι θεσμοί κατέχονται με διαφορετικές απόψεις οι οποίες συζητούνται και τελικά επιτυγχάνεται συμφωνία. Είμαστε στη φάση που έχουμε αυτές τις συζητήσεις. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Είμαστε πλήρως δεσμευμένοι σε καθημερινή βάση και θέλουμε όλοι να βρούμε μια λύση το συντομότερο δυνατόν». Ο κ. Ράις, δεν είπε πότε θα επιστρέψει η Αποστολή του Ταμείου και η κ. Ντέλια Βελκουλέσκου στην Αθήνα. Επίσης είπε ότι το ΔΝΤ «μιλάει με μία φωνή» στην ερώτηση μας εάν υπάρχει διάσταση απόψεων μέσα στο Ταμείο για το θέμα της Ελλάδας. Ο εκπρόσωπος απάντησε και στις δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας Δημήτρη Τζανακόπουλου, ο οποοίος είπε ότι το ΔΝΤ στο Eurogroup πίεσε την ελληνική κυβέρνηση για νέα μέτρα και όχι τους Ευρωπαίους εταίρους για μείωση των πλεονασμάτων. Ο κ. Ράις απέφυγες να μιλήσει για όσα συνέβησαν στο Eurogroup και τόνισε ότι το Ταμείο υποστηρίζει τον στόχο για πλεόνασμα 1,5%. Τόνισε: «Δεν νομίζω πως υπάρχει αμφιβολία για τη θέση μας. Προτιμούμε το στόχο του 1,5% διότι είναι ρεαλιστικός και περιλαμβάνει λιγότερη λιτότητα για τους Έλληνες. Θέλουμε μια λύση για το χρέος που να σχετίζεται με αυτό το στόχο. Το περιεχόμενο του προγράμματος του ESM είναι θέμα της Ελλάδος και των Ευρωπαίων».

Σχόλια