Αναζητώντας το φύλο της Αντιγόνης

Μετά τον θρίαμβο που κατήγαγε το υπουργείο Παιδείας κατά του «Επιταφίου» (Thucydides in History of the Peloponnesian War, Book II, Vth cent. BC) προετοιμάζεται μία ακόμη νίκη. Αυτήν τη φορά, αντίπαλος είναι η «Αντιγόνη» (Sophocles c. 483-82 BC). Ας μου συγχωρεθούν οι αναφορές αγγλιστί, διεπίστωσα όμως, μετά την επίσκεψη Ομπάμα, ότι για να σεβαστούμε την κλασική μας κληρονομιά καλό είναι να ακούμε κάποιον να μιλάει γι’ αυτήν στα αγγλικά. Την πρόταση για κατάργηση της διδασκαλίας της «Αντιγόνης» στη Β’ Λυκείου την κάνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Την πληροφορήθηκα από την καταγγελία που κοινοποίησε ο Σύλλογος Φιλολόγων Αργολίδας.
Την ίδια στιγμή, από ανάρτηση στο Διαδίκτυο πληροφορούμαι ότι εγκύκλιος του υπουργείου υποχρεώνει τους εκπαιδευτικούς του γυμνασίου να αφιερώσουν μία εβδομάδα για να μεταδώσουν στα παιδιά τους τις γνώσεις τους για το σώμα. Μία εκ των ενοτήτων φέρει τον τίτλο «Εμφυλες ταυτότητες» και παραπέμπει στις εξής υποενότητες: «Βιολογικό και κοινωνικό φύλο» (sex and gender για τους αρχαιολάτρες), «η αποδόμηση των έμφυλων στερεοτύπων», «σεξουαλικός προσανατολισμός και ανθρώπινα δικαιώματα». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά της πρώτης εφηβείας τα οποία αναζητούν τη σεξουαλικότητά τους και θα τους καθοδηγήσουν στις έρευνές τους καθηγητές που την έχουν ήδη βρει. Η καθηγήτρια, ας πούμε, θα τους εξηγήσει πως μπορεί να γεννήθηκε γυναίκα αλλά στην πραγματικότητα επέλεξε να είναι γυναίκα, ενώ θα μπορούσε να έχει επιλέξει να είναι άνδρας. Και οι πιγκουίνοι έγιναν άνθρωποι τη Θεία Χάριτι, σύμφωνα με τον υπέροχο Ανατόλ Φρανς.
Τα παιδιά δεν έχουν χρόνο να χάσουν μελετώντας τον «Επιτάφιο» και την «Αντιγόνη», έχουν όμως χρόνο να αφιερώσουν στην τελευταία ψυχοκοινωνιολογική μεταμοντέρνα μπούρδα για την «έμφυλη ταυτότητα». Θα μου πείτε, έχει μεγαλύτερη σημασία η στριμμένη πριγκίπισσα της Θήβας από το σωματάκι του Κωστάκη; Αναμένεται πόνημα το οποίον θα εξηγεί ότι η Αντιγόνη ξεσήκωσε τον κόσμο επειδή δεν είχε καταφέρει να επιλέξει το κοινωνικό της φύλο. Συμπεριφέρθηκε σαν άνδρας ενώ ήταν γυναίκα, και δη παρθένος. Μπερδεμένες καταστάσεις, γι’ αυτό καλύτερα μην μπλέξεις.
Η «Αντιγόνη», ο «Επιτάφιος» δεν μεταδίδουν γνώσεις που αφορούν μόνον τους ειδικούς, τους φιλολόγους. Eίναι άσκηση πολιτισμού. Είναι μάθημα ανθρώπινης αριστείας. Δείχνουν τις δυνατότητες του ανθρώπου. Προτείνουν αξίες που υπερβαίνουν τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες. Πρέπει να διδάσκονται στο πρωτότυπο; Ναι και πάλι ναι. Η γλώσσα στην οποία δημιουργήθηκαν αποδεικνύει ότι η δημιουργία είναι κι αυτή αγώνας αριστείας. Η εκμάθησή της από τα Ελληνόπουλα είναι άσκηση πνευματικής πειθαρχίας. Η αποψίλωση της εκπαίδευσης από τα κλασικά γράμματα είναι στην πραγματικότητα κατάργηση της έννοιας της αριστείας. Ο στόχος της ισοπέδωσης επιτυγχάνεται σταθερά: η αποθέωση της ευκολίας και της μετριότητας αναπαράγει τη δημοκρατική λειψανδρία που γέννησε τους σημερινούς κυβερνώντες. Δεν θα έχουν να φοβηθούν τίποτε από τις αμόρφωτες γενιές που εκπαιδεύουν.
Κι όταν θα απαλλαγούμε από το βάρος των κλασικών, θα μπορέσουμε επιτέλους να ασχοληθούμε με τα μεγάλα ζητήματα της ύπαρξης, όπως η αναζήτηση του φύλου.
------------
http://www.alfavita.gr/arthron/ekpaideysi/i-egkyklios-gia-tin-thematiki-evdomada-gia-emfyles-taytotites-sta-sholeia
Πριν απ όλα δείτε το παρακάτω Video για να δείτε μια πτυχή του θέματος που μόνο αθώα δεν είναι: Kρατείστε τη λέξη χειραχώγηση.



blogger:
Είναι απ' τις φορές που πρώτα γελάς και μετά τα παίρνεις στο ...κρανίο. Είναι δυνατόν να είναι προτεραιότητα του ΙΕΠ τέοιες εποχές η συζήτηση για: «Εμφυλες ταυτότητες», «Βιολογικό και κοινωνικό φύλο» (sex and gender για τους αρχαιολάτρες), «η αποδόμηση των έμφυλων στερεοτύπων», «σεξουαλικός προσανατολισμός και ανθρώπινα δικαιώματα». Καλά ρε παλληκάρια του ΙΕΠ γνωρίζετε ότι το 30% των μαθητών των Γυμνασίων  υποσιτίζονται; Τι ξέρετε για την ανεργία των γονέων τους;
Αν η πρόταση για τις έμφυλλες ταυτότητητες δεν είναι προβοκατόρικη, που είναι και προβοκατόρικη, είναι μια ροχάλα στα μούτρα των γονέων και των μαθητών. Θα μπορούσαν να το πουν με μεγαλύτερη ευπρέπεια αυτό που υπονοούν:
"Ξέρουμε ότι δεν έχετε να φάτε, 
δεν έχετε να ζεσταθείτε, 
γι' αυτό σας λέμε να πάτε 
να γα....θείτε!"

Όλη αυτή η συζήτηση για τις έμφυλλες ταυτότητες δείχνει το έλλειμμα του ΙΕΠ  (και του προγεννέστερου Παιδαγωγικού Ινστιτούτο).
Και εξηγούμαι:
Η χώρα έχει καταρρεύσει οικονομικά και είτε μας αρέσει είτε όχι αυτό είναι και χρεοκοπία της εκπαίδευσης.
Που είναι τα προγράμματα σπουδών - αυτή είναι η δουλειά του παραπάνω φορέα - που θα επικαιροποιήσουν την γνώση, θα καταγράψουν τα κενά και θα προτείνουν νέες δράσεις για να δώσουν προοπτική και όνειρο στη νεολαία στην κοινωνία;
Που είναι οι καινοτόμες παρεμβάσεις του ώστε το σχολείο να βγει από το τέλμα του; 
Ποιός άλλος εκτός από το ΙΕΠ μπορεί να μελετήσει και να προτείνει στην ελληνική οικογένεια και μαθητές σπουδές - λύσεις στο μέλλον; Σταματώ εδώ γιατί ήδη "τσιμπάμε" στο προβοκατόρικο του πράγματος, να κάνουμε κέντρο της συζήτησης την κ....τρυπίδα κάποιου "συμβούλου" για τον οποίο τα πάντα διαθλώνται μέσα απόν φακό της ιδιαιτερότητά του. 
Απλά αυτή η ιστορία είναι συνέχεια μιας παλιότερης και δείχνει την επιμονή και συνέπεια μιας ομάδας να ενισχύει τον κατακερματισμό της κοινωνίας ενώ ήδη έχουμε χάσει τα όμοια που συντηρούν συνεκτική μια κοινωνία. 
Ήδη έχουμε καταστεί ιδιώτες με άποψη περί την πρωκτογεννητική χώραν, αλλά γινόμαστε "εθνικιστές" και "αντιδραστικοί" όταν θέτουμε δικαιώματα όπως  δικαιώμα στη δουλειά, στην μόρφωση..., στη σύνταξη. Αυτά αποτελούν υποθέσεις ..."ανωτέρων" αρχών και όχι  ημών των πληβείων.... 
---------------
  • Και πού το ξέρεις Γιωργάκη πως είσαι αγόρι; (ΙΕΠ καλεί ΛΟΑΤ όβερ)

  • Τι σηματοδοτεί η κατάργηση της Αντιγόνης στο Λύκειο;
  • http://www.freepen.gr/2017/01/blog-post_3364.html   (Ο Μητροπολίτης Σιατίστης Παύλος για τις Έμφυλες Ταυτότητες.)
  • ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

        Ο Σύλλογος διδασκόντων του ………………………….. κατά τη συνεδρίασή του συζήτησε την εγκύκλιο του υπουργείου παιδείας για την θεματική εβδομάδα. Κατά τη συζήτηση διατυπώθηκαν προβληματισμοί και ενστάσεις.
        Οι ενότητες που καλύπτει η θεματική εβδομάδα, είναι αντικείμενο μαθημάτων που διδάσκονται στο σχολείο (οικιακή οικονομία, βιολογία, γλώσσα – κοινωνική και πολιτική αγωγή), οι ώρες μάλιστα των οποίων  μειώθηκαν πρόσφατα από το υπουργείο. Ακόμη, η θεματολογία αυτή εντασσόταν και στο μάθημα  των Βιωματικών Δράσεων, το οποίο επίσης καταργήθηκε από το υπουργείο. Συνεπώς, έχουμε αντικατάσταση διδακτικών ωρών εκπαιδευτικών από μια παράλληλη δραστηριότητα, η οποία μάλιστα επιβαρύνεται από μια αχρείαστη γραφειοκρατική δουλειά. Τα θέματα αυτά, ως σοβαρότατα για την εφηβική ηλικία, αντιμετωπιζόταν μέχρι τώρα από τα διδασκόμενα αντικείμενα, τα οποία έχουν μία συνέχεια και εσωτερική λογική. Η προτεινόμενη "θεματική εβδομάδα" αποκόπτει τα ζητήματα αυτά από τη βασική και συγκροτημένη διδασκαλία, αντικαθιστά το αντικείμενο με το θέμα κι ακόμη χειρότερα, με το "πρόγραμμα". Οι μαθητές/-τριες θα «βομβαρδίζονται» στη διάρκεια της εβδομάδας αυτής με σκόρπιες πληροφορίες χωρίς την απαραίτητη συζήτηση, ανατροφοδότηση και τελικά αφομοίωση, που επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την συνεχή, συστηματική, ενσωματωμένη στη  σχολική ζωή διδασκαλία και δραστηριότητα. Στο πνεύμα των παραπάνω, είναι προβληματικό ότι οι δράσεις της "θεματικής εβδομάδας" υλοποιούνται από εκπαιδευτικούς που το γνωστικό τους αντικείμενο δεν έχει απαραίτητα σχέση με την προτεινόμενη θεματολογία. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί στην καταφυγή στο προτεινόμενο από το ΙΕΠ υλικό, που προέρχεται και από επιχειρήσεις και ΜΚΟ, γεγονός που δεν είναι μόνο προβληματικό από επιστημονικής άποψης, αλλά προκαλεί και σκέψεις για το ίδιο το μέλλον του χαρακτήρα του Δημόσιου Σχολείου.
        Εξαιρετικά ανησυχητική είναι η παράμετρος της αξιολόγησης, η οποία δεν αφορά στην κριτική αποτίμηση των δράσεων, αλλά στο πώς υλοποιήθηκε το πρόγραμμα από το κάθε σχολείο. Η λογική του προγράμματος κινείται στη γραμμή της επανόδου της κακόφημης "αξιολόγησης" που ο κόσμος της εκπαίδευσης απέρριψε με συντριπτικά επιχειρήματα και αγώνες.
        Τέλος, στο καθαρά πρακτικό μέρος, η αναπροσαρμογή του σχολικού προγράμματος, και μάλιστα με ανακοίνωση στο μέσο της χρονιάς, ανατρέπει τον προγραμματισμό του σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά.
    Λαμβάνοντας υπόψη του όλα τα παραπάνω  ο Σύλλογος Διδασκόντων του ………………………………………… αποφάσισε  να συνεχίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με το πρόγραμμά του, με την αυτονόητη για εκπαιδευτικούς ευαισθησία, εντάσσοντας, άρα, όπου και όταν αυτό είναι εφικτό, στοιχεία της προτεινόμενης θεματολογίας στα αντίστοιχα μαθήματα.
     

Σχόλια